Ook bomen in geboortebos Oosterzele voor Sterrenkinderen

Normaal worden jaarlijks bomen aangeplant in het geboortebos. Elk kindje dat in een bepaald jaar is geboren, krijgt in dit bos een geboorteboompje en terwijl het kind opgroeit, kan het ook de boom zien groter worden. Zo symboliseert een geboortebos de wens dat elk kind moet kunnen opgroeien in een gezonde en groene wereld.

Ouders van sterrenkinderen worden voor zo’n aanplanting (nog) niet uitgenodigd. De gegevens van sterrenkindjes worden niet geregistreerd in de gemeentelijke systemen, maar wel in de kraamkliniek.

Open Vld plus heeft op de gemeenteraad van 18 oktober gevraagd om daar in de toekomst verandering in te brengen. Ze pleitten er voor dat ook sterrenkindjes een boom kunnen krijgen in het geboortebos na registratie door de ouders.

Fractieleider Filip Michiels: “Als gemeentebestuur kunnen we vragen aan ouders van sterrenkinderen om zich te registreren, wanneer ze hun kind willen herdenken in ons gemeentelijk geboortebos. Zo zou op de naamplaat naast de naam van de kersverse Oosterzelenaartjes ook de naam van de kindjes vermeld staan, die na de geboorte of tijdens de zwangerschap overleden zijn.”

Als lokaal bestuur steken we de ouders van sterrenkinderen een hart onder de riem en geven we  deze sterrenouders ook een signaal dat hun kindje niet vergeten wordt.

De meerderheid sprak haar genegenheid voor het idee uit en beloofde het voorstel verder te onderzoeken.

Plaats als eerste een reactie

Controleer je email om je profiel te activeren